poniedziałek, 27 sierpnia 2018

MUZYKA POLSKA część 1

ANAMOR "Za witrażem" ( 2018 )

PROGRESSIVE ROCK

W lipcu 2018 roku natrafiłem na płytę polskiego zespołu ANAMOR pochodzącego z Płocka. Będąc miłośnikiem progresywnego rocka zwróciłem uwagę na album z muzyką, której w naszym kraju właściwie się nie gra. Podobnych zespołów w Polsce można policzyć na palcach dosłownie jednej ręki. Muzyka ANAMOR z pewnością przypadnie do gustu fanom polskiego QUIDAM , ABRAXAS i temu podobnych. To bardzo subtelne granie przeplatane ostrzejszymi fragmentami. Kwintetowi przewodzi wokalistka MARTA GŁOWACKA mająca zmysłowy, idealny do tej muzyki głos.

Po kilku tygodniach obcowania z ta płytą odkryłem, iż "Za witrażem" nie jest debiutem. Ten swą premierą miał 15 lat wcześniej w 2003 roku. To wtedy wydali debiutancką płytę "Imaginacje" po czym zapadli się pod ziemię. Wspomniałem o QUIDAM....Na "Imaginacje" usłyszymy flet, na którym zagrał JACEK ZASADA właśnie z tej grupy. Płyty "Imaginacje" cały czas poszukuję, tymczasem polecam chociażby otwierający najnowszy "Za witrażem" blisko 10-minutowy utwór. To jest coś co bardzo lubię i niezmiernie mi miło, że mogę takie słowa napisać o polskim zespole. Szkoda, ze zdarza się to tak niezwykle rzadko. Posłuchajcie tej wspaniałej gitary. Kompozycja "Podróż do wtedy" to coś dla fanów PENDRAGON, zwłaszcza takiego balladowego. Polecam też najgenialniejszą kompozycję tej płyty, a mianowicie kompozycje "Szmaragdowo", która składa się niejako z dwóch części: wprowadzającego 3-minutowego "Szmaragdowo Intro" oraz jej właściwej części blisko 6-minutowego "Szmaragdowo". Na koniec równie piękny finał w postaci blisko 10-minutowego nagrania tytułowego "Za witrażem". Do odsłuchu singiel promujący "Pod prąd".

P.S. Powyższy cykl "Muzyka polska" jest już 10-tym, a zarazem jubileuszowym, który pojawia się na mojej stronie. Dedykuję go wszystkim tym, którzy zarzucają mi, iż totalnie polską muzykę ignoruję. Jest w tym sporo prawdy, ale kiedy pojawiają się takie wyjątki jak ANAMOR...nie sposób tego zignorować. A to nie jedyny.....

POSŁUCHAJ:

https://www.youtube.com/watch?v=4VEdm1EQvHI

Pozdrawiam

OSKAR PENDYK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz